Home  ›  Speciale pagina's  ›  Nieuws

Vliegtuigpersoneel maakt zich zorgen over giftige lucht die we tijdens een vlucht kunnen inademen

Luchtkwaliteit in gebouwen is een belangrijk aspect voor de gezondheid van mensen. Bewoners en werknemers hebben recht op goede leefomstandigheden. Uiteraard geldt dit ook voor vliegtuigen….maar hoe is het gesteld met deze kwaliteit?

We staan er niet bij stil, maar zou het kunnen dat we aan boord van een vliegtuig soms giftige lucht inademen? Enkele weken geleden moest een toestel van American Airlines na twee uur terug naar Londen vliegen omdat verschillende mensen plots ziek werden. Na de landing bleek er niets aan de hand te zijn, maar de luchtkwaliteit werd in vraag gesteld. En als we cabinepersoneel van over de hele wereld mogen geloven, dan is dit een vaker voorkomend probleem. 

Op 27 januari besloten de piloten van een toestel van American Airlines hun vlucht naar Los Angeles ter hoogte van IJsland te staken. Ze keerden terug naar Londen, omdat een stewardess was flauw gevallen en verschillende andere crewleden en passagiers zich ook plots onwel voelden. De patiënten werden na de landing onderzocht en het vliegtuig werd grondig gecontroleerd, maar het is nog steeds niet geweten wat er precies is gebeurd. "We hebben geen problemen met het vliegtuig gevonden", stelde American Airlines.

Hoofdpijn en misselijkheid

Alle luchtfilters van het vliegtuig zijn uit voorzorg wel vervangen en het toestel is al gauw terug in gebruik genomen. Maar misschien is er toch meer aan de hand. Mashable deed een rondvraag bij cabinepersoneel uit Europa en de Verenigde Staten, en ze stelden vast dat heel wat medewerkers zich toch soms zorgen maken over de luchtkwaliteit tijdens een vlucht. Ze vertelden de website verhalen over vreemde geurtjes die tot allerlei symptomen leidden, zoals hoofdpijn, misselijkheid, geheugenverlies en rillingen.

Het blijft echter bij verhalen en geruchten, want niemand kan bewijzen dat er echt iets mis is. Vliegtuigbouwers stellen dat de luchtkwaliteit veilig is. Een Europees crewlid zegt echter zelf al vaker misselijk te zijn geworden door een vreemde geur, en verschillende collega's zijn weken buiten strijd geweest toen ze een raar luchtje opmerkten. "Ik vraag me af of ze wachten op een crash voor ze er iets aan gaan doen", klinkt het.

Een Amerikaans crewlid vertelt Mashable dat de passagiers van een toestel vorig jaar al op de grond bezorgd waren over een vreemde lucht die in de cabine hing. Toch stegen ze op, maar de stank werd erger, zodat de zuurstofmaskers werden gelost en de piloten een noodlanding moesten verrichten. Toen het vliegtuig weer werd vrijgegeven, moest de crew meteen weer aan het werk, hoewel ze over keelpijn en hoofdpijn kloegen.

Frisse lucht via motor

Sommige medewerkers stellen dat problemen met de luchtkwaliteit inderdaad om de paar jaar eens de kop opsteken. Critici leggen uit dat - ook bij Boeing en Airbus - problemen mogelijk zijn door de manier waarop frisse lucht door het toestel circuleert. De lucht komt via de motoren binnen om vervolgens te worden samengeperst en gekoeld. Ze noemen dat systeem 'bleed air'. De enige die over een aparte manier beschikt om frisse lucht binnen te loodsen is de gigantische nieuwe Boeing 787 Dreamliner. Maar bij Boeing stellen ze dit helemaal niet te hebben gedaan om gezondheidsredenen.

Stel dat de lucht inderdaad deeltjes afkomstig uit de olie bevat, dan kan dat gevaarlijk zijn. Zoniet voor passagiers, dan zeker voor de crew die gemakkelijk 100 uur per maand in de lucht kan doorbrengen.

Zeldzaam fenomeen

De voorbije jaren hebben crewleden van vliegtuigmaatschappijen verschillende processen gevoerd over klachten na blootstelling aan de lucht in vliegtuigen. Ze claimen last te hebben van aanhoudende gezondheidsproblemen, zoals geheugenverlies, bibberen en ernstige hoofdpijn.

Voor passagiers is er zeker geen reden tot paniek. Zelfs als er een probleem zou zijn, worden wij daar maar even aan blootgesteld. De situatie is ernstiger voor cabinepersoneel dat door veelvuldige blootstelling misschien wel blijvende schade zou kunnen oplopen. De meeste grote maatschappijen zeggen aan Mashable dat ze alles doen voor de veiligheid van hun klanten en personeel. En dat ze meldingen van vreemde geuren dan ook ernstig nemen. Alleen is het probleem erg kleinschalig. Zelfs als er dagelijks enkele meldingen over geurhinder op een vliegtuig komen, dan is dat een peulschil vergeleken met de 100.000 probleemloze vluchten die iedere dag worden uitgevoerd. Dat maakt het een zeldzaam fenomeen en dus is het moeilijk om te bewijzen dat er een probleem is. (Bron: Newsmonkey.be)